صفحه 45
مسئله 208- چرم مردار و سگ و خوك، چه ظرف
باشند و چه غير آن، مانند زين دوچرخه و كمربند و كفش و مانند اينها، گرچه نجس
مىباشند، ولى استعمال آنها اشكال ندارد، و چيزهايى كه از بلاد كفر مىآورند نظير
همان زين دوچرخه و كفش و كمربند و مانند اينها اگر شك كنيم كه چرم است يا نه و در
صورتى كه بدانيم چرم است شك كنيم از مردار است يا نه، علاوه بر اينكه استعمال آنها
مانعى ندارد پاك نيز مىباشند.
مسئله 209- خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و
نقره حرام است، ولى استعمال آنها در مثل زينت اتاق حرام
نيست و نگاهداشتن آن نيز حرام نمىباشد.
مسئله 210- ساختن ظرف طلا يا نقره و مزدى كه
براى آن مىگيرند و خريد و فروش آنها حرام نيست.
مسئله 211- گيرۀ استكان كه از طلا يا نقره
مىسازند اگر بعد از برداشتن استكان ظرف به آن گفته شود، استعمال آن چه به تنهايى
و چه با استكان، حرام است و اگر ظرف به آن گفته نشود، استعمال آن
مانعى ندارد.
مسئله 212- استعمال ظرفى كه روى آن را آب طلا
يا آب نقره دادهاند اشكال ندارد.
مسئله 213- اگر فلزى را با طلا يا نقره مخلوط
كنند و ظرف بسازند، چنانچه مقدار آن فلز به قدرى زياد باشد كه ظرف طلا يا نقره به
آن ظرف نگويند، استعمال آن مانعى ندارد.
مسئله 214- اگر انسان غذايى را كه در ظرف طلا
يا نقره است به قصد اينكه چون غذاخوردن در ظرف طلا و نقره حرام مىباشد در ظرف ديگر بريزد، اشكال ندارد، و اگر
به اين قصد نباشد، ريختن غذا از ظرف طلا يا نقره در ظرف ديگر حرام است، ولى در هر
دو صورت، خوردن غذا از ظرف دوّم مانعى ندارد.
مسئله 215- استعمال قاب قرآن، عطردان، سرمهدان
و مثل اينها، اگر از طلا يا نقره باشد، جایز است.
مسئله 216- خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره در حال
ناچارى اشكال ندارد.
مسئله 217- استعمال ظرفى كه معلوم نيست از
طلا يا نقره است يا از چيز ديگر، اشكال ندارد.